Veelgestelde vragen over het accreditatieproces

Ik wil een accreditatie aanvragen. Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor accreditatie?

Voordat u een accreditatieaanvraag bij ons indient, doorloopt u op de pagina Quickscan Accreditatie aanvraag een korte vragenlijst. Hierdoor weet u meteen of u in aanmerking komt voor accreditatie en of een aanvraag indienen zinvol is.

Ik wil een accreditatie aanvragen. Hoe weet ik welke norm ik moet gebruiken?

Bij het invullen van de Quickscan Accreditatie aanvraag krijgt u een overzicht van de verschillende disciplines/normen te zien. U kunt deze informatie ook direct benaderen door naar de pagina Disciplines [link] te gaan. In de toelichtende tekst vindt u een verwijzing naar de bijbehorende norm.

Hoe kan ik een accreditatieaanvraag indienen?

Het indienen van een accreditatieaanvraag vindt plaats via onze PRISMA Aanvraagtool. In deze tool wordt u door het proces van het indienen van een accreditatieaanvraag heengeleid.

Bent u nog geen klant bij ons, dan kunt u de Quickscan Accreditatie aanvraag doorlopen. Als uit uw antwoorden blijkt dat u in aanmerking komt voor een RvA accreditatie, kunt u een account aanmaken in de Aanvraagtool door te klikken op de button ‘aanvraag indienen’.

Als u al klant bij ons bent, heeft uw collega die bij ons geregistreerd staat als eerste contactpersoon van uw organisatie van ons een account gekregen in de PRISMA Aanvraagtool. De eerste contactpersoon kan zelf voor u of voor uw collega’s nieuwe accounts aanmaken via de Aanvraagtool.

Kan ik van tevoren informatie ontvangen over het indienen van een accreditatieaanvraag?

Voordat u een accreditatieaanvraag bij ons indient, doorloopt u op de pagina Quickscan Accreditatie aanvraag [link] een korte vragenlijst. Hierdoor weet u meteen of u in aanmerking komt voor accreditatie en of een aanvraag indienen zinvol is.

Heeft u na het doorlopen van de Quickscan Accreditatie aanvraag nog vragen? Als u al klant bij ons bent, neemt u hiervoor contact op met uw eigen Projectcoördinator Accreditaties (PCA). Als u nog geen klant bij ons bent, kunt u contact met ons opnemen via nieuweaanvragen@rva.nl.

Biedt de RvA trainingen rond het aanvragen van accreditatie?

De RvA organiseert een aantal maal per jaar de training (Weg)wijs voor geïnteresseerden en (Weg)wijs voor reeds geaccrediteerden. Door het volgen van de training bereidt u zich optimaal voor op het accreditatietraject. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Welke aanvraagformulieren moet ik gebruiken om een accreditatie aan te vragen?

Het indienen van een accreditatieaanvraag vindt plaats in onze PRISMA Aanvraagtool. In deze tool wordt u door het proces van het indienen van een accreditatieaanvraag heengeleid. Als u de norm selecteert waarvoor u een accreditatieaanvraag wilt indienen, krijgt u automatisch de juiste documentatie te zien.

Wilt u een aanvraag indienen voor een schema evaluatie? In dat geval kunt u de aanvraag niet indienen via de Aanvraagtool. Op de pagina Aanvraagformulier schema evaluatie vindt u een aanvraagformulier dat u per mail kunt versturen naar schemabr012@rva.nl.

Voordat de Aanvraagtool in gebruik is genomen, ben ik al begonnen met de voorbereiding van een accreditatieaanvraag, zoals het invullen van de formulieren. Hoe ga ik verder?

Bent u voor 8 maart 2023 begonnen met het voorbereiden van een accreditatieaanvraag, dan dient u uw accreditatieaanvraag nog in op de huidige manier. Had u nog niet alle formulieren van onze website gedownload? Als u al klant bij ons bent, kunt u in dat geval contact opnemen met uw eigen Projectcoördinator Accreditaties (PCA). Als u nog geen klant bij ons bent, kunt u contact opnemen via nieuweaanvragen@rva.nl. Zij sturen u de benodigde formulieren toe. U kunt er ook voor kiezen een account in de aanvraagtool aan te vragen via de Quickscan Accreditatie aanvraag. En vervolgens de door u verzamelde in informatie en reeds ingevulde formulieren zelf over te nemen in de Aanvraagtool.

Hoe lang duurt het om een accreditatieaanvraag in te dienen?

Op de pagina Accreditatieproces kunt u alle stappen van het accreditatieproces bekijken. Het indienen van een accreditatieaanvraag is de eerste stap in het accreditatieproces.

Om een accreditatieaanvraag in te dienen, moet u – afhankelijk van de norm die u kiest – verschillende documenten uit uw eigen bedrijfsvoering verzamelen. De duur van het proces om alle benodigde informatie binnen uw organisatie gereed te hebben, verschilt per organisatie. Onderschat u de tijdsinvestering echter niet. Zeker als de materie nieuw is voor uw organisatie. Gedurende deze voorbereidingsperiode kunt u gebruik maken van onze Aanvraagtool om de documenten voor uw accreditatieaanvraag te verzamelen.

Heeft u de benodigde informatie verzameld en de accreditatieaanvraag ingediend, dan duurt het (maximaal) vier weken tot wij uw accreditatieaanvraag hebben beoordeeld. Indien wij uw accreditatieaanvraag hebben goedgekeurd, dam start de gaat u door naar de tweede stap van het accreditatieproces: het vooronderzoek.

Hoe lang duurt het voordat ik een accreditatieverklaring ontvang?

De gemiddelde doorlooptijd van het accreditatieproces vanaf indienen van de accreditatieaanvraag tot aan het ontvangen van een accreditatieverklaring, beslaat maximaal een jaar. U moet echter ook rekening houden met voorbereidingstijd voorafgaand aan het doen van een accreditatieaanvraag én de tijd die de RvA neemt ter beoordeling van uw aanvraag. Zie ook de vraag “Hoe lang duurt het om een accreditatieaanvraag in te dienen”, Afhankelijk van hoe voorspoedig alle procesonderdelen verlopen, kan de doorlooptijd soms korter of langer duren. Voor meer informatie hierover kunt u contact met ons opnemen via nieuweaanvragen@rva.nl.

Welke stappen heeft het accreditatieproces?

De pagina Accreditatieproces geeft een schematisch overzicht van alle te doorlopen stappen in het accreditatieproces.

Kan ik een spoedaanvraag indienen voor accreditatie of scope uitbreiding?

Vanwege de onafhankelijke rol van de RvA kunnen wij niet ingaan op spoedverzoeken of voorrangsaanvragen voor accreditatie- of uitbreidingsaanvragen. Alle aanvragen worden volgens onze standaard procedures en binnen de gestelde termijnen behandeld. Meer informatie hierover staat in ons document BR002; Beleidsregel Accreditatie.

Hoe moet ik mijn corrigerende maatregelen aanleveren?

De wijze waarop u uw corrigerende maatregelen moet aanleveren staat beschreven in het document BR004.

Wat is het verschil tussen een categorie A-afwijking en een categorie B-afwijking?

Meer informatie over categorie A-afwijkingen en categorie B-afwijkingen vindt u in het document BR004.

Ik heb een vraag over het gebruik van de PRISMA Aanvraagtool.

Ga voor vragen over het gebruik van de tool en uw account naar veel gestelde vragen over PRISMA tools.

Wilt u meer weten over dit onderwerp?

Stuur ons een bericht via nieuweaanvragen@rva.nl.

Heeft u een andere vraag?

Ga terug naar de pagina Veelgestelde vragen.