RvA lanceert de PRISMA Aanvraagtool

Vandaag 7 maart neemt de RvA de PRISMA Aanvraagtool in gebruik. Met de lancering van deze tool zet de RvA in op het digitaliseren, optimaliseren en klantvriendelijker maken van het aanvraagproces voor een nieuwe accreditatie of een uitbreiding. Voortaan beschikken nieuwe en bestaande klanten over een eenvoudig en effectief middel om hun accreditatieaanvraag in te dienen. Bovendien gaat het verwerken van hun aanvraag sneller.

Van Quickscan Accreditatie aanvraag tot acceptatie: hoe werkt het?

Starten met de Quickscan Accreditatie aanvraag

Nieuwe klanten starten hun accreditatieaanvraag voortaan met de Quickscan Accreditatie aanvraag op onze website. Hierdoor is meteen duidelijk of men in aanmerking komt voor RvA accreditatie. Ook ziet de klant direct of de RvA de gewenste dienst levert. Zo voorkomen we dat klanten al veel invul- en uitzoekwerk voor niks hebben gedaan, wanneer blijkt dat de RvA hun aanvraag (nog) niet in behandeling kan nemen.

Doorloopt de klant de Quickscan succesvol? Dan krijgt hij of zij een account voor de PRISMA Aanvraagtool. Bestaande klanten van de RvA ontvangen een e-mail met een activatielink voor het maken van een account.

Werken in de Aanvraagtool

Eenmaal ingelogd, kiest men de norm waarvoor men accreditatie of een uitbreiding wenst.  Vervolgens ziet men een lijst met norm specifieke voorgeschreven formulieren en documenten. De klant kan deze downloaden, invullen en vervolgens uploaden in de tool. Is alles compleet? Dan dient de klant de aanvraag in met één druk op de knop. Binnen twintig werkdagen informeren wij de klant of de aanvraag ontvankelijk is. Daarna start de de planning van de beoordeling.

Wat als een klant al bezig is met de voorbereiding van een aanvraag?

Is een klant voorafgaand aan de ingebruikname van de PRISMA Aanvraagtool al begonnen met het voorbereiden van een accreditatieaanvraag, dan verloopt het beoordelen van de aanvraag nog op de huidige manier. De klant mailt de aanvraagformulieren en documenten aan nieuweaanvragen@rva.nl. Wanneer nog niet alle aanvraagformulieren van onze website zijn gedownload, kan men contact met ons opnemen via nieuweaanvragen@rva.nl. Bestaande klanten nemen contact op met hun eigen PCA. Een klant kan er ook voor kiezen een account aan te maken in de PRISMA Aanvraagtool en de reeds verzamelde documentatie zelf over te zetten. Men maakt dan de aanvraag verder compleet in de Aanvraagtool.

Werk aan Uitvoering

De RvA heeft deze procesverbetering onder andere uitgevoerd naar aanleiding van klantsignalen. Wij zetten ons hiermee ook in voor de doelstellingen van het overheidsbrede programma: Werk aan Uitvoering. Dit programma richt zich op het verbeteren van de overheidsdienstverlening in de volle breedte. Met als doel een dienstverlening die meer aansluit op de verwachtingen en behoeften van klanten en die daarnaast begrijpelijker, wendbaarder en toekomstbestendig is.

Vragen?

Op onze website staat een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden. U kunt ook een vraag stellen via nieuweaanvragen@rva.nl.