Keuzemogelijkheid bij aanvraag scope-uitbreiding verbetert dienstverlening
04-03-2025
Om het aanvraagproces voor een scope-uitbreiding te optimaliseren, deed de RvA een pilot met klanten. De pilot is onlangs succesvol afgerond, met een betere dienstverlening als resultaat.

Vlotte communicatie
Naast het bestaande aanvraagproces is er een nieuw proces ontwikkeld. Belangrijk bij het nieuwe aanvraagproces is de vlotte communicatie. Alle betrokken partijen zijn hierop alert, van de leden van het beoordelingsteam, tot projectcoördinator en klant.
In dit nieuwe proces wordt iedereen tijdig voorzien van een concrete actiedatum en de benodigde informatie om te werken aan het uitbreidingsverzoek. Hierdoor zien we dat de doorlooptijd van het proces in veel gevallen korter wordt.
Concrete beoordelingsdatum
Bij deze nieuwe werkwijze kondigt de klant de uitbreidingswens concreet aan via email. Hierdoor is de RvA in staat de beoordelingscapaciteit al in een vroeg stadium te reserveren. Na de beoordeling is er direct een terugkoppeling van de waarnemingen en afwijkingen. Zodra niets de toekenning van de gewenste uitbreiding meer in de weg staat, is het accreditatiebesluit vlot in gang te zetten.
Keuzemogelijkheid: regulier of nieuw proces
De definitieve invoering van dit nieuwe aanvraagproces, genaamd ‘Aangekondigde Aanvraag Tussentijdse scope-uitbreiding’ (AAT-proces), wordt in de loop van dit jaar gerealiseerd. Het gaat daarbij om een extra proces, dat naast het bestaande aanvraagproces van scope-uitbreidingen mogelijk is.
De klant heeft dus een keuze uit twee smaken: regulier aanvraagproces en AAT-proces. Beide processen zijn aan te vragen via dezelfde digitale PRISMA aanvraagtool.
Wil je op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de RvA nieuwsbrief en volg ons op Linkedin.